português | english | français | català

logo

Búsqueda en la base de datos

Base de datos:
fons
Buscar:
AGULLO DIAZ, M. DEL CARMEN []
Referencias encontradas:
Mostrando:
1 .. 6   en el formato [Estandar]
página 1 de 1


1 / 6
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
El Exilio interior de Leonor Serrano, Josefa Herrera y Ángela Sempere, tres inspectoras sancionadas en la dictadura primorriverista / Maria del Carmen Agulló Diaz
Agulló Diaz, M. del Carmen


En: Historia y Memoria de la Educación. La Laguna [Santa Cruz de Tenerife], núm. 17 (2023) , p. 63-97 (Monográfico. Totalitarismos y exilio interior en las educadoras del siglo XX) 
Notes a peu de pàgina. Referències bibliogràfiques. Resums en castellà i anglès.

Dins del clima de repressió i control exercit per la Dictadura de Primo de Rivera sobre la inspecció de primer ensenyament, cal emmarcar la promulgació de la RO de 19 d'abril de 1928 que va implicar el trasllat forçós dels seus destins de disset dels seus membres, entre els quals es troben les inspectores Leonor Serrano Pablo, Josefa Herrera Serra i Ángela Sempere Sanjuán, desplaçades amb una intencionalitat punitiva. A la recerca de les causes que van provocar aquestes sancions, desconegudes per no haver-se instruït expedients, s'analitzen les seves trajectòries vitals i professionals i se suggereix que van estar marcades per la variable gènere, en estar motivades per actituds de desobediència a ordres de les autoritats, i per la manifestació d'idees qualificades de perilloses, relacionades amb els drets de les dones. Aquests comportaments són incompatibles amb els pressupostos autoritaris del règim, i amb la seva definició tradicional de la identitat femenina. Apartades dels seus destins i desplaçades de les seves ciutats de residència, obligades a reiniciar les seves pràctiques professionals en un entorn advers, van sobreviure a l'exili interior compaginant una actitud de protesta davant la seva injusta situació, amb una intensa activitat professional, vinculada amb la renovació pedagògica.


Matèries: Mestres ; Inspecció educativa ; Dictadura de Primo de Rivera ; Repressió política ; Sancions admnistratives ; Dona ; Renovació pedagògica
Matèries: Serrano Pablo, Leonor ; Herrera Serra, Josefa ; Sempere Sanjuán, Ángela
Àmbit:Catalunya ; Espanya
Cronologia:1928
Accés: https://doi.org/10.5944/hme.10.2019.23069


Enllaç permanent a aquest registre



2 / 6
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Dones, educació i treball / Leonor Serrano ; Ma. del Carmen Agulló (ed.) ; traducció del castellà: Anna Turró
Serrano, Leonor


Vic : Eumo Editorial : Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, 2019
211 p. ; 22 cm (Textos pedagògics, 52) 
ISBN 9788497666886

Leonor Serrano (1890-1942) va ser mestra, inspectora d'educació, advocada i escriptora. Era, a més, una dona marcada per les dicotomies: nascuda a Castella, va viure i treballar a Catalunya; de família de classe obrera, va passar a formar part de la burgesia intel·lectual i va exercir tasques fins aleshores reservades als homes. El compromís amb el pensament socialista i feminista es fa palès en la seva activitat pedagògica, que abasta des de l'educació infantil fins a la formació de les persones adultes. Aquest volum aplega cinc textos, traduïts per primera vegada al català, que mostren les principals preocupacions de l'autora: el treball i l'educació de les dones i una pedagogia de caràcter social. La modernitat del pensament de Serrano s'evidencia en les referències constants a la coeducació, la cooperació, el treball com a eix metodològic, la formació al llarg de la vida o la motivació per a l'aprenentatge. (Editorial).



Matèries: Educació ; Dona ; Treball de la dona ; Moviment feminista ; Ciències de l'educació ; Pedagogues ; Biografia
Matèries: Serrano, Leonor (1890-1942)
Àmbit:Catalunya ; Espanya
Cronologia:[1890 - 1942]
Autors add.:Agulló Díaz, M. del Carmen (Ed.) ; Turró i Armengol, Anna (Trad.)
Autors add.:Universitat de Vic
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya


Enllaç permanent a aquest registre



3 / 6
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share Text complet
Bookmark and Share
Modernes, lliures i preparades : el grup femení de la Residència d'Estudiants de Madrid en temps de guerra / [ressenya de:] Mª del Camen Agulló Díaz
Agulló Díaz, M. del Carmen


En: Plecs d'Història Local. Barcelona, núm. 178 (juliol/agost 2020), p. 23 (Ressenyes
Ressenya de:
- Ferrús Peris, Wilson. Modernes, lliures i preparades : el grup femení de la Residència d'Estudiants de Madrid en temps de guerra / Wilson Ferrús Peris : IDECO-Perifèric, 2018


Matèries: Ressenyes ; Guerra civil espanyola ; Dona ; Educació de la dona ; Residències d'estudiants
Matèries:Residencia de Señoritas de Madrid
Àmbit:Madrid ; Espanya
Cronologia:[1936 - 1939]
Accés: https://www.irmu.org/download/plecs/editions/plecs_178_5f0437284f050.pdf [exemplar complet]
https://raco.cat/index.php/Plecs/article/view/373275
Localització: Biblioteca de Catalunya; Institut Ramon Muntaner; Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; B. Centre de Lectura de Reus; UAB: Humanitats (Hemeroteca); Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Arxiu Històric de Sabadell; Universitat de Lleida; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Pompeu Fabra; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



4 / 6
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Pioneres : història i compromís de les germanes Úriz Pi / Manuel Martorell, Salomó Marquès i M. Carmen Agulló ; traducció de Judith Casals ; Pròleg de Celia Canyelles i Rosa Toran
Martorell, Manuel


Barcelona : Pol·len edicions, 2019
256 p. : il. ; 21 cm (Observatori, 28) 
ISBN 9788416828685

Aquesta és la història de dues navarreses avantguardistes, feministes i revolucionàries. Van ser dues dones amb un valor excepcional, avançades al seu temps, pioneres al començament del segle XX en la renovació pedagògica d'un sistema educatiu ancorat en el passat, en la defensa dels drets de la dona i la infància, i amb un elevat grau de compromís social i polític. Josefa i Elisa Úriz Pi, nascudes a Navarra a finals del XIX, van mantenir unes posicions d'avantguarda que van escandalitzar les persones "benpensants" de Girona i Lleida, on van ser assenyalades com anatema de la moral pública i on van iniciar una trajectòria professional que les portaria a la militància comunista, van assumir destacats càrrecs de responsabilitat per a la República durant la Guerra Civil. Exiliades a França, no van dubtar a formar els primers grups de la Resistència contra l'ocupació alemanya a la regió de París, i la seva extraordinària valentia va ser reconeguda quan van morir en l'exili berlinès, sense que poguessin tornar mai a la seva Navarra natal. (Editorial).



Matèries: Biografia ; Mestres ; Dona ; Pedagogues ; Educació ; Renovació pedagògica ; Exili ; Guerra civil espanyola ; Moviment feminista ; Oposició política
Matèries: Uriz Pi, Elisa (1893-1979) ; Uriz Pi, Josefa, 1883-1958
Àmbit:Navarra ; Catalunya
Cronologia:[1883 - 1979]
Autors add.:Marquès i Sureda, Salomó ; Agulló Díaz, M. del Carmen ; Casals, Judith (Trad.) ; Cañellas i Julià, Celia (Pr.) ; Toran Belver, Rosa (Pr.)
Localització: Memorial Democràtic


Enllaç permanent a aquest registre



5 / 6
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Llengua, eduació, vida. Jordi Monés i el català a l'escola / Carmen Agulló Díaz
Agulló Díaz, M. del Carmen


En: Educació i Historia. Revista d'Historia de l'Educació. Barcelona, núm. 5 (2001-2002) (2004) , p. 114-121 (


Matèries: Historiadors ; Pedagogs ; Educació ; Homenatge ; Llengua catalana ; Ensenyament en català
Matèries: Monés i Pujol-Busquets, Jordi (1928-....)
Àmbit:Catalunya
Cronologia:1936 - 2003
Accés: http://www.raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/151011/202911
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Pompeu Fabra; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



6 / 6
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
El Problema de l'escola rural durant la Segona República / Juan Manuel Fernández Soria i M. del Carmen Agulló Díaz
Fernández Soria, Juan Manuel


En: Educació i Historia. Revista d'Historia de l'Educació. Barcelona, núm. 8 (2005) (2006) , p. 29-62

La manca d'identitat pròpia és el tret que millor ha caracteritzat la nostra escola rural. Nascuda a imitació de la urbana, ni polítics ni pedagogs s'han preocupat de la seva peculiaritat, teixint, al seu voltant, una història d'oblits, marginació i penúria. L'arribada de la Segona República, però, va encetar una nova etapa en què se li dedicava una certa atenció, en considerar el seu desenvolupament com a exigència irrenunciable per a la construcció de la República democràtica. En aquest article ens proposem, després d'una ràpida mirada històrica al voltant dels seus aspectes materials, organitzatius i pedagògics, analitzar els problemes que afecten aquests mateixos aspectes durant el període republicà, per tal de mostrar fins a quin punt fou o no objecte d'actuació preferent en la teoria i la pràctica de la seva política educativa. A més, analitzem el paper del magisteri rural, una part del qual es va convertir, mitjançant la formació de ciutadans republicans, en factor dinamitzador de l'escola i de la mateixa societat.


Matèries: República espanyola II ; Política educativa ; Ensenyament primari ; Escoles rurals ; Mestres
Àmbit:Catalunya ; Espanya
Cronologia:1931 - 1939
Autors add.:Agulló Díaz, M. del Carmen
Accés: http://www.raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/151068/202968
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Pompeu Fabra; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



página 1 de 1

Base de datos  fons : Formulario avanzado

   
Buscar:
en el campo:
 
1     
2   
3